Friday, May 9, 2008

The Way of Wisdom and The Way of Action

רבי שמעון ורבי ישמעאל"י"

One cannot deny the legitimacy inherent in both approaches to Judaism, as seen in the Talmud Berakhoth (35b): (Stressed parts highlighted).

ר' חנינא בר פפא רמי כתיב (הושע ב) "ולקחתי דגני בעתו" וגו' וכתיב (דברים יא) "ואספת דגנך" וגו'?
ל"ק: כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום.

ת"ר: "ואספת דגנך" מה ת"ל? לפי שנא' (יהושוע א) "לא ימוש ספר התורה הזה מפיך" יכול דברים ככתבן, ת"ל "ואספת דגנך" הנהג בהן מנהג דרך ארץ, דברי ר' ישמעאל. ר"ש בן יוחי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע בשעת זריעה וקוצר בשעת קצירה ודש בשעת דישה וזורה בשעת הרוח- תורה מה תהא עליה?! אלא בזמן שישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י אחרים! שנא' (ישעיהו סא) "ועמדו זרים ורעו צאנכם" וגו'- ובזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום מלאכתן נעשית ע"י עצמן שנא' (דברים יא) "ואספת דגנך". ולא עוד אלא שמלאכת אחרים נעשית על ידן שנא' (דברים כח) "ועבדת את אויביך"

אמר אביי הרבה עשו כרבי ישמעאל ועלתה בידן. כר' שמעון בן יוחי ולא עלתה בידן.

א"ל רבא לרבנן במטותא מינייכו- ביומי ניסן וביומי תשרי לא תתחזו קמאי כי היכי דלא תטרדו במזונייכו כולא שתא.

אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן משום רבי יהודה בר' אלעאי בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים- דורות הראשונים עשו תורתן קבע ומלאכתן עראי זו וזו נתקיימה בידן, דורות האחרונים שעשו מלאכתן קבע ותורתן עראי זו וזו לא נתקיימה בידן.

ואמר רבה בר בר חנה אר"י משום ר"י בר' אלעאי בא וראה שלא כדורות הראשונים דורות האחרונים- דורות הראשונים היו מכניסין פירותיהן דרך טרקסמון כדי לחייבן במעשר דורות האחרונים מכניסין פירותיהן דרך גגות דרך חצרות דרך קרפיפות כדי לפטרן מן המעשר, דא"ר ינאי אין הטבל מתחייב במעשר עד שיראה פני הבית שנא' (דברים כו) בערתי הקדש מן הבית ור' יוחנן אמר אפי' חצר קובעת שנא' (דברים כו) ואכלו בשעריך ושבעו: י

While it is also true that "many did", it is also true that for the minority this is a good and acceptable and even well commendable way of life.

Some individuals can and should make theological ideas and halakhic speculations - a life of true purpose and of only expounding on ideal living their daily bread, their career, and their goal in life. As the Maimonides is famous for having said:

י) ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו? מפני שהובדל לעבוד את ה' ולשרתו, ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר "יורו משפטיך ליעקוב, ותורתך לישראל (דברים לג, י) י"

יא) ולפיכך הובדלו מדרכי העולם -- לא עורכין מלחמה כשאר ישראל, ולא נוחלין, ולא זוכין לעצמן בכוח גופן; אלא הם חיל ה', שנאמר "ברך ה' חילו" (דברים לג,יא), והוא ברוך הוא זוכה להם, שנאמר "אני חלקך ונחלתך (במדבר יח, כ) י"

יב) ולא שבט לוי בלבד, אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להיבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעת את ה', והלך ישר כמו שעשהו האלוהים, ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר ביקשו בני האדם -- הרי זה נתקדש קודש קודשים, ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים, ויזכה לו בעולם הזה דבר המספיק לו, כמו שזיכה לכוהנים ללויים. הרי דויד אומר "ה' מנת חלקי וכוסי -- אתה תומיך גורלי" (תהילים טז, ה) י

i.e.- Some people should separate themselves from the mundane, repetitive and ultimately pointless daily grind- for living with one clear Divine purpose in mind.

I heard Rav Amnon Yittzhak say many times something which I think is worth always pondering; he asked many Israelis who were part of the working force, "What is the main purpose of your life? Why are you working so hard, leaving little time left for for anything besides some quick pastimes?". Many of them actually answer "I'm working hard so my children can have a better life than me". Interestingly enough upon asking the child "what is the purpose of your life, which would justify your father having worked for you so long?", the child himself answers "well, I too must work to support my family, and raise my children into a comfortable lifestyle". Yes, but for what purpose is this life! Surely G-d did not put you in Tel Aviv to make glass products 24/7 until you die!

No comments: