Wednesday, July 9, 2008

שתי ספקות



ספקות אלו וכיוצא בהם, לא שבאמת תלויים בלא תשובה, אלא שצריכים עיון חדש, מבחינת ראייה חדשה. י

ספק ראשון(1)- כתוב באבות "עשה לך רב והסתלק מן הספק", אבל איך אפשר לסמוך במילי דארעא על בשר ודם, אשר איננו יכולים ליבחן מה הולך בין שבילי רעיוניו ודרכיו, או לוודא שכנים דעותיו (בפרט ש"כשם שפרצופיהם אינם דומים, כך דעותיהם אינם דומים")? י

ספק שני(2)- כתוב בסוף מיכה "והצנע לכת עם אלו-הך", אבל מובן שמוסב על האישיות והתנהגות המעשית של האדם, אם כן איך היינו מתרגמים את הפסוק הזה לענין צניעות בביגוד- ובפרט ביומנו, שהשתנו המזגים בענינים האלו. י
___________________________________________________________________

(1) הספק הראשון נתעוררה אצלי כתגובה אל מה שכתבה הצברית (שאגב אינה צברית באמת) בבלוג שלה על ספר חדש על הרבי מחב"ד שהיה לפני האחרון, והתרשמותו עליה. בין היתר כתבה שקצת היה מוזר בעיניה ש"הרבי הרגיש פחד", אבל בסופו של דבר עשתה שלום עם תשתעבדותה אל ה"רבי" בכותבה ש"לא ניתנה התורה למלאכי השרת", ושזה מוכיח על היות הרבי "בר-נש" כמונו. בעוברי בין שוריה לא יכולתי בקלות לכסות על אי-נוחותי עם אמונתם התמים-תמימה של חסידי חב"ד אל רבם. י

(2) הספק השני נתעורר אצלי כי בכלל ימי הקיץ באים עלינו,ואיתם כל מחלוקות ה"אורתודוקסיים" וה"מסורתיים" וכיוצא בהם בסוגיא של הצניעות אצל קהילתינו הקדושה מתפרץ עוד הפעם. הייתי מסכים שדברים כמו פריסת רגלים באשה, וכיסוי שערה יסודם בהררי קודש בתלמוד, אבל איך אפשר לבסס את ההגדרות הכלליות של הצניעות ככיסוי חלקים העליונים של הזרועות והרגלים בפסוק הזה לחוד? י

Also: comments about whether the pictures spoil or enhance the effect would be appreciated.

1 comment:

the sabra said...

ha! i skipped over this every time i came to your blog..at one point i started reading but i don't like new concepts in hebrew so i stopped..before my name! i'm so excited at my status of fame! woohoo!

as for your comment, i'm sorry. i'm so grateful i have my rebbe, a tzaddik, who helps me connect to hashem.